LinkedIn is een social media platform dat gericht is op zakelijk netwerken. Er zijn in Nederland nog relatief weinig bedrijven die adverteren via LinkedIn, terwijl LinkedIn hier wel mooie mogelijkheden voor biedt. Je kunt namelijk een grote zakelijke doelgroep bereiken. LinkedIn kan voor jouw bedrijf wellicht een interessant medium zijn om op te adverteren.
In vergelijking met Facebook en Instagram liggen de kosten (op bereik) wel hoger, maar je kunt veel specifieker segmenteren op jouw gewenste doelgroep(en).
Bepaal het doel van je advertentie
Alvorens je start met adverteren is het belangrijk om te bepalen wat je doel is van je advertentie. Is het doel dat iemand een whitepaper download of wil je extra verkeer naar een landingspagina op je website trekken? Een ander doel kan zijn het creëren van naamsbekendheid voor jouw organisatie. In totaal onderscheid LinkedIn 8 verschillende doelen voor jouw advertentie waar je uit kunt kiezen.
De juiste doelgroep bereiken
Stap 1 is het doel van je advertentie bepalen. Vervolgens ga je je doelgroep bepalen. Via LinkedIn heb je heel veel selectie criteria om een specifieke doelgroep te targetten. Zodra je het doel van je advertentie hebt bepaald, kun je bedenken welke doelgroep je wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld op regio, bedrijfsgrootte, branche en zelfs functie segmenteren. Ook heb je de optie om je doelgroep uit te breiden met het zogenaamde LinkedIn Audience network.
Maar je kunt ook je ‘eigen’ doelgroep kiezen door middel van een lijst, een lookalike doelgroep of bijvoorbeeld retargeting.
Een advertentie maken op LinkedIn
Heb je het doel van je advertentie bepaald en de bijpassende doelgroep? Dan kun je beginnen met het maken van je eerste advertentie op LinkedIn. Hiervoor gebruik je het advertentieaccount van LinkedIn: Campaign Manager. In de Campaign Manager kun je een account aanmaken, je betalingsgegevens invullen en daarna een advertentie aanmaken. Je hebt talloze opties om uit te kiezen tijdens het maken van je advertentie. Er zijn binnen LinkedIn 7 verschillende formaten beschikbaar. Wanneer je alles hebt ingevuld, kun je je advertentie online zetten en de resultaten inzien via Campaign Manager.
Als laatste dien je natuurlijk je budget in te geven. Je kunt werken met een start- en einddatum of LinkedIn een bepaald budget geven en laten verdelen.
Meer weten over adverteren op LinkedIn?
Adverteren op LinkedIn kan jouw bedrijf echt een boost geven. Heb je interesse in wat LinkedIn kan bijdragen aan de resultaten van jouw bedrijf? Neem even contact met ons op voor meer informatie.