Bij de meeste webshops is de homepage nog steeds de drukst bezochte pagina. Het is dus logisch dat deze pagina veel aandacht krijgt (maar vergeet zeker niet om aandacht te geven aan de product overzicht pagina en de product detail pagina van je webshop).
Graag geven we je een aantal tips voor de homepage van je webshop. Misschien ken je ze al en pas je ze al toe.
Zorg ervoor dat je call-to-action ‘above the fold’ zichtbaar is
Een call-to-action, ook wel CTA, is een element op je website dat je bezoeker aanzet tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld ”Bestel dit product”. Uit onderzoek blijkt dat alle succesvolle websites een duidelijke CTA “above the fold” hebben. Above the fold is het deel van je website dat bezoekers zien, voordat ze beginnen met scrollen.
Op de homepage van je webshop heb je vaak meerdere Call-to-Action buttons. De actie die je bezoekers uitvoeren, die jij het belangrijkst vindt, zou ‘above the fold’ moeten staan.
Zorg voor beschrijvende call-to-actions
Aansluitend op bovenstaande tip: probeer een beschrijvende call-to-action te gebruiken. Zorg er voor dat het voor de bezoeker duidelijk is wordt er gebeurd als deze op de CTA klikt.
Gebruik geen beeldvullende pop-ups
Af en toe kom je ze zelf ook tegen: pop-ups die je volledige scherm overnemen. Vaak met de vraag of je je wilt inschrijven voor de nieuwsbrief of dat je een kortingscode wilt ontvangen. Deze pop-ups kunnen voor grote irritatie bij de bezoeker zorgen. Wil je een korting weggeven, doe dit dan op een subtiele manier. Wil je een nieuwsbrief inschrijving realiseren? Dat kan ook op minder opvallende (en irritante) manieren.
Geen automatische sliders
Heel vaak zie je op webshops een vanzelf bewegende slider met afbeeldingen. Regelmatig voorzien van content en/of aanbiedingen. Voordat je de inhoud goed bekeken hebt, wordt de volgende slide al getoond. Google (!) beveelt aan om geen automatische carrousels te plaatsen. Een goed alternatief is een handmatige slider. Hierdoor bepaalt de bezoeker zelf wanneer de volgende afbeelding getoond wordt.
Populaire categorieën
Help je bezoekers sneller navigeren op je website. Je weet welke categorieën op je webshop het populairst zijn. Zorg voor een prominente plek op de homepage zodat je bezoekers minder hoeven te zoeken. Via de navigatie of de zoekfunctie kunnen bezoekers andere categorieën zoeken.
Gebruik een leesbare lettergrootte
Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet: gebruik leesbare groottes voor lettertypes. Voor mobiele webshops is dat 16 px of groter.
USP’s
Laat mogelijke waarde proposities van je webshop zien op de homepage. Bijvoorbeeld gratis verzending vanaf 50 euro. Dan heeft een bezoeker bepaalde USP’s van jouw webshop direct gezien.
Wil je meer tips voor de homepage van je webshop? Of wil je meer informatie over het behalen van meer rendement uit je webshop door bijvoorbeeld Conversie optimalisatie (CRO). Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.