Wat is een Call-to-Action?

Letterlijk vertaald is een CTA een ‘oproep tot een actie’. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • contact opnemen
  • een whitepaper aanvragen
  • brochure downloaden
  • meer informatie lezen op een website
  • een product toevoegen in het winkelmandje van een webshop
  • afrekenen in een webshop

Veel gebruikte CTA’s zijn ‘lees meer’, ‘neem contact op’ en ‘meer informatie’.

Als marketeer wil je het liefste de lezer aansporen om tot actie over te gaan.

Tips voor een overtuigende CTA

Kies voor een knop

Bij sommige uitingen kun je er voor kiezen om de CTA in de vorm van een knop te presenteren. Denk aan websites, webshops en nieuwsbrieven. Als je de optie hebt op een knop toe te voegen aan een CTA, doe dat! Lezers hebben de neiging om op een knop te drukken. Doordat je een button aanbiedt, vergroot je de kans dat er op geklikt wordt.

Gebruik een opvallende kleur

Zorg ervoor dat je CTA opvalt. Zoek dus een kleur uit die afwijkt van de rest van de pagina of achtergrond.

Kort en krachtig

Houd het simpel. Probeer de lezer in één oogopslag te laten begrijpen wat de CTA is. Laat de lezer duidelijk weten wat er verwacht kan worden na de klik.

Activeer de lezer

Maak gebruik van werkwoorden om de lezer te activeren. ‘Bestel direct’, ‘Neem direct contact op’ en ‘Shop nu’ zijn voorbeelden hiervan.

Gebruik er niet teveel

Als je meerdere CTA’s gebruikt dan kun je de lezer verwarren. Als het lukt, zorg dan voor slecht één vervolgactie per uiting. Hou het voor de lezer overzichtelijk en zorg dat deze geen keuzestress krijgt. Op de homepage van een webshop en de categoriepagina is dit lastig. Maar op de productdetailpagina mag dit geen probleem zijn. Ook in een nieuwsbrief heb je vaak meerdere doorklik mogelijkheden. Probeer in deze gevallen te werken met subonderwerpen en hou je aan één call-to-action per onderdeel.

Testen van je call-to-action

Laat je er niet toe verleiden om in je webshop ‘zomaar’ wat CTA buttons te veranderen (tekst en kleur). Je kunt een hogeren conversie bereiken met een overtuigende CTA, maar er is niet één juiste. Probeer te kijken wat werkt voor jouw product en jouw doelgroep. Dit kan ook nog een per medium en uiting verschillen. Probeer daar waar mogelijk met A/B testen te achterhalen welke combinatie het beste scoort.

Meer weten?

Wil je meer informatie over het inzetten van overtuigende call-to-actions voor jouw bedrijf of product? Of heb je andere conversie optimalisatie vragen? Neem dan gerust even contact met ons op.