Een goede e-mail marketing strategie blijft één van de meest effectieve manieren om te communiceren met je klanten. Door mailings effectief in te zetten, kun je de betrokkenheid van je doelgroep bij jouw bedrijf vergroten. E-mailmarketing is een tool om je omzet te verhogen. Zorg voor een goede e-mailmarketing strategie om succesvol te zijn. In deze blog geven we je een paar tips om dit kanaal op een juiste wijze voor jouw bedrijf in te zetten.

Bouw aan een kwalitatieve verzendlijst

Het is erg belangrijk dat je een verzendlijst opbouwt met relevante ontvangers. Uiteraard zorg je er voor dat je de opt-in optie gebruikt om contacten aan je mailinglijst toevoegt. Denk bij het opzetten goed na of je een grote mailinglijst wil opbouwen of wellicht een aparte lijst wilt maken (en kunnen mailen) voor particuliere en zakelijke klanten. Probeer zoveel mogelijk gegevens te verzamelen die je kunt toevoegen (bijv. voornaam, achternaam, geboortedatum, woonplaats, winkelklant, webshopklant). Probeer dit overigens niet in 1x bij de inschrijving te doen (dat schrikt mensen af), maar via automatische campagnes.

Personalisatie

Personalisatie is een belangrijk onderdeel. Indien je een mailing kunt starten met “Beste Piet” of “Hey Patricia” voelen ontvangers zich meer betrokken bij jouw merk. Dus gebruik bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger in de aanhef. Het allermooiste is als je meer ‘data’ (informatie) over je ontvanger hebt. Bijvoorbeeld het favoriete merk of product, interesses, aankoophistorie. Dan kun je de inhoud van je nieuwsbrief aanpassen op deze informatie. Sommige bedrijven bieden ook aan om een frequentie van het aantal mails in te stellen.

Kort én krachtig

Probeer je e-mails kort en krachtig te houden. Je wilt de aandacht van je ontvangers vast houden. Zorg dat de belangrijkste informatie bovenaan staan en maak gebruik van afbeeldingen, bulletpoints, quotes om jouw boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen.

Onderwerp = key

Dé trigger voor een ontvanger om een e-mail te openen is het onderwerp. Besteed hier dus voldoende aandacht aan.

Timing

De timing van het versturen van je e-mails is ook belangrijk. Wanneer is de kans het grootst dat jouw doelgroep hun inbox bekijkt? ‘s Ochtends of direct na het werk? Of bijvoorbeeld als voetbal op televisie is? Test en meet wat voor jouw verzendlijst(en) de beste momenten zijn. Probeer ook een balans te vinden in het aantal mails dat je verstuurd naar je ontvangers. Verstuur niet teveel mails, maar ook niet te weinig. Ook dit kun je testen en meten.

Call-to-action

Zorg dat je in je e-mail een Call-to-action opneemt. Denk aan een button ‘bekijk’, ‘meld je aan’, ‘bestel nu’ en ‘klik hier’. Ook hiervoor geldt dat je met je e-mailmarketing tool kunt meten welke buttons het beste werken voor jouw doelgroep.

Meten = weten

Vergeet niet testen en te meten. Met de meeste e-mailmarketing tools kun je A/B-tests doen om verschillende versies van je nieuwsbrief te testen en te meten. Analyseer ook de resultaten van je mailings. Denk aan aflever-, open-, klik- en afmeldpercentages. Deze data geven je inzicht in hoe de inzet van e-mailmarketing voor jouw bedrijf kunt verbeteren.

Meer informatie

E-mailmarketing is nog steeds een enorm belangrijk kanaal in online marketing. We merken dat dit vaak nog onderschat wordt. Middels de juiste inzet van e-mailmarketing kun je je bestaande klanten blijven binden en boeien en uiteindelijk de conversie op deze doelgroep verhogen.

Twizz Marketing Support heeft een eigen e-mailmarketing pakket (Twizzmail) waarmee we je graag helpen om goede en aantrekkelijke nieuwsbrieven voor jouw bestand te maken.

Ook kunnen we je ondersteunen met e-mailmarketing in andere systemen zoals Mailchimp, Spotler, Copernica, Active Campaign en RapidMail.

Wil je meer weten over e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Neem dan even contact met ons op: 043 – 205 73 12.